Recruitment marketing; het essentiële onderdeel van je wervingsproces voor kwalitatief personeel

Gloeilamp

Het onderwerp is vast wel eens voorbij gekomen in een overleg tussen de HR adviseurs en het managementteam: “We moeten recruitment marketing op onze agenda zetten willen wij meekomen om het juiste personeel aan te trekken”, zegt de HR adviseur. Het managementteam hoort het bijkomende kostenplaatje en schrikt. “Laten we doorgaan op de manier zoals we het nu doen, want daar kunnen we het prima mee af”, zegt de manager.


In deze blog nemen we je mee in de wereld van recruitment marketing. Waarom recruitment marketing? Hoe zet je snel de eerste stappen? Hoe hangt recruitment marketing samen met employer branding? En hoe je tot slot recruitment marketing tegen minimale kosten uitvoert binnen jouw organisatie, zodat het managementteam altijd instemt.     


Employer branding is key 

Om aan de slag te gaan met recruitment marketing moeten we eerst een antwoord hebben op de vraag: wat is employer branding?


Heeft jouw organisatie wel een employer branding strategie opgezet? Dan is de volgende stap om recruitment marketing uit te zetten. 


Maar wat is employer branding eigenlijk?

Employer branding is het proces van het promoten van jouw organisatie als  voorkeurswerkgever bij een specifieke doelgroep (potentiële) medewerkers. Het gaat dan over jullie imago, de reputatie van jullie als werkgever. Jullie werkgeversmerk. Hierop baseren mensen hun oordeel over organisaties en vaak ook hun gedrag en keuzes. Bijvoorbeeld als het gaat om de vraag: zie ik mijzelf daar werken?


Het beeld dat mensen van een merk hebben (imago) en de waardering die ze ervoor kunnen opbrengen (reputatie) wordt in de basis bepaald door de identiteit van een organisatie. Maar een organisatie toont tegenwoordig veel gezichten aan een (potentiële) werknemer: als organisatie, als leverancier van producten of diensten, via de directie, managers en medewerkers (die zichtbaar zijn op online netwerken), als werkgever en via de vacatures die de organisatie uitzet binnen een specifieke markt. Al deze zaken dragen bij aan het ‘employer brand’ van een organisatie.


Recruitment marketing; zo zet je de eerste stappen!


Gaan jullie starten met het promoten van jullie organisatie? Dan heb je het dus over recruitment marketing. Maar waar moet je dan beginnen met recruitment marketing? 
Start allereerst met een Werken-bij website. Op deze website geef je de kandidaten een kijkje in de keuken van jullie organisatie, om ze vervolgens naar de vacaturepagina met de vacatures te leiden. Met deze stap heb je de basis gezet.


Om potentiële kandidaten te bereiken ga je jouw Werken-bij website online promoten op de kanalen waarop jullie potentiële kandidaten zich bevinden. Zo worden zij verleidt om naar jullie Werken-bij website te gaan, zich verdiepen in jullie organisatie en met het einddoel om bij jullie te gaan solliciteren.

Wellicht denk je nu: “De meeste bedrijven in mijn sector hebben dit toch al op orde en dan ga ik er ook nog eens tussen concurreren. Waarom zou ik dat doen?”

Uit onderzoek van Symphony Talent blijkt dat recruitment marketing nog helemaal nog niet zoveel gebruikt worden door bedrijven. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat veel bedrijven nog behoorlijk worstelen met hoe zij contact blijven houden met geïnteresseerde kandidaten. Bedrijven weten niet zo goed welke content ze naar hen moeten opsturen en gebruiken doorgaans ook nog maar weinig technologie.


Interessante resultaten uit het onderzoek

  • Slechts 23% van de Werken-bij website heeft een blog of andere waardevolle verhalende content voor de kandidaat.
  • Ongeveer 15% van alle vacatures beschikte over foto’s of video’s. Dit was maar een marginale stijging: in 2019 was dit 14%.
  • Zo’n 51% van de Werken-bij websites bevatte testimonials van werknemers (hetzij in tekst, hetzij in video).
  • In 2020 zond 23% van de bedrijven gepersonaliseerde vacatures naar zijn talentpool.


Dit bewijst eens te meer dat je zeer onderscheidend en succesvol zal zijn – ten opzichte van jouw concurrenten – wanneer je vandaag nog start met recruitment marketing binnen jouw organisatie.


Deze aanpak levert jullie in 2021 de gewenste kandidaten op! 

Start samenvattend met een Werken-bij website en recruitmentmarketing. Zo zetten jullie de eerste stappen om te werken aan jullie employer branding. In deze whitepaper (die je gratis kunt downloaden) staat alle informatie die je nodig hebt en welke stappen er doorlopen moeten worden.


Met deze aanpak gaan jullie de juiste kanalen inzetten om de kwalitatieve kandidaten te bereiken, komen deze kandidaten direct met jullie organisatie in aanraking en werven jullie eigen kwalitatieve medewerkers. En een bijkomend voordeel om het managementteam te overtuigen; op lange termijn bespaar je ook nog hoge kosten!